Pohjois-Karjalan alueen järjestöt ja yhdistykset tarjoavat tukea, keskustelu- ja asiointiapua Korona-virusepidemian aikana.

Kokoamme sivustolle Pohjois-Karjalan alueen järjestöjen ja yhdistysten asukkaille, erityisesti riskiryhmille, tarjoamista tukitoimista korona-aikana. Tietoa myös kuntien tarjoamasta korona-asiointiavusta.

Asiointi- ja keskusteluapua koronatilanteessa kunnittain:

Heinävesi I Ilomantsi I Joensuu I Juuka I Kitee I Kontiolahti I Lieksa I Liperi I Nurmes I Outokumpu I Polvijärvi I Rääkkylä I Tohmajärvi I


Sivuilta löydät myös:


POHJOIS-KARJALAN YHDISTYSTEN PUHELINNEUVONTAA JA ETÄTUKEA KORONA-AIKANA

MATALAN KYNNYKSEN KRIISIAPUA
Pohjois-Karjalan Kriisikeskus tarjoaa pohjoiskarjalaisille maksutonta, matalan kynnyksen kriisiapua vaikeissa elämäntilanteissa ja kriiseissä. Toistaiseksi keskusteluapua tarjotaan puhelimitse tai etäyhteydellä videoyhteyden välityksellä. Keskusteluaikoja pystyy varaamaan arkisin kello 10-14 välillä p. 013 316 244 tai nettisivujemme nettikalenterista. Kriisikeskuksen keskusteluaikoja on tarjolla arkipäivisin kello 9-20 välillä. Keskusteluaika pyritään järjestämään 2-3 seuraavan arkipäivän sisällä. Lisäksi keskusteluapua on saatavilla Mieli ry:n valtakunnallisesta kriisipuhelimesta 24/7 p. 09 2525 0111 tai nuorille tarkoitetusta sekasin-chatista.


POHJOIS-KARJALAN MUISTI/MUISTILUOTSI
Tarjoamme tukea, apua ja yhteydenpitoa. Jos muistitutkimukset tai äskettäin todetun muistisairauden ensitietotoiminta tai seuranta on jouduttu siirtämään eteenpäin ja jokapäiväisessä elämässä on kysymyksiä, niitä voimme käydä yhdessä läpi. Muistiluotsin työntekijät ovat muistityön ammattihenkilöitä. Soittaa voi arkena kello 8-16. Jos puhelu ohjautuu vastaajaan, soitamme mahdollisimman pian takaisin. Soita rohkeasti, jos mielessä pyörii jokin asia. Kysele apua esim. siihen, että soittaisimme säännöllisesti jollekin tai on tarvetta asiointiasioihin. Koko maakunta on Muistiluotsin toiminta-aluetta.
Yhteystiedot: Leena Knuuttila p. 050 4006194, Anna-Maija Pitkänen p. 044 4277311, Riitta Vihavainen p. 050 4641604.


POHJOIS-KARJALAN MIELENTERVEYDEN TUKI RY TARJOAA OHJAUSTA JA KESKUSTELUAPUA
Olemme avaneet toimipaikkojemme ollessa suljettuja chat- ja puhelinpalvelun. Chat-palvelumme tarjoaa virtuaalista juttuseuraa. Chatti- ja puhelinpalveluun yhteyttä voi ottaa matalalla kynnyksellä. Esimerkiksi, jos haluat keskusteluseuraa tai mieltäsi askarruttaa jokin asia.

Chatti
Sivun www.pkmielenterveydentuki.fi oikeassa alareunassa on chatti-logo, jota klikkaamalla pääsee osallistumaan chattiin. Chatti on avoinna maanantai – perjantai klo 10-15

Puhelinpalvelu

Neuvontaa ja ohjausta sekä kahden keskistä keskustelua on tarjolla maanantai –perjantai. Henkilöille voi laittaa myös sähköpostia mieltä askarruttavista kysymyksistä.
Niko (ma-to)  044 750 0940  niko.aromaa@pkmielenterveydentuki.fi
Sara   044 743 7724  sara.kosonen@pkmielenterveydentuki.fi
Mirkka  044 550 3133 mirkka.sarkkinen @pkmielenterveydentuki.fi

Torikievarin seniorien etäkahvi- ja keskusteluhetket sekä puhelinpalvelu
Torikievarin puhelinpalvelu ma-pe  klo 8.00-14.00  Marja-Leena Kananen, 044 752 1630 /ma-pe  klo 8.00-15.30  Eija Kari (20.4. alk.)  044 720 0035

Yhdistys  järjestää myös erilaisia ryhmiä Discordin ja Microsoft Teamsin välityksellä. Tutustu verkkovälitteiseen toimintaan ja tule mukaan!


PERPE-KESKUKSEN OHJAUSTA JA NEUVONTAA ETÄYHTEYKSIN VANHEMMILLE, NUORILLE SEKÄ NUORILLE AIKUISILLE
Honkalampi-säätiön Perheperustaisen kuntoutuksen kehittämiskeskus tarjoaa ohjausta ja neuvontaa etäyhteyksin vanhemmille, nuorille sekä nuorille aikuisille. Muuttunut arki voi aiheuttaa levotonta liikehdintää,  hälinää ja hermostumista. Hitautta ja juuttumista. Monta asiaa saattaa olla mielessä yhtäaikaa, ja päivän puuhiin voi olla vaikea päästä käsiksi. Mitä siis voisi tehdä, miten voisi toimia ja keneltä voisi kysyä?

Ota yhteyttä!
Noora Alm, erityisohjaaja, verkostosuunnittelija
p. 050 388 6606, noora.alm@hl-s.fi
Kati Saurula, erityisohjaaja
p. 050 388 6605, kati.saurula@hl-s.fi
Jaana Ylönen, varhaiskasvatuksen ohjaaja, yksikön vastaava
p. 050 388 6612, jaana.ylonen@hl-s.fi
Verkkosivut


TUKEA TIETOTEKNIIKAN KÄYTTÖÖN PUHELIMELLA JA ETÄYHTEYKSILLÄ

Joen Severin tarjoamaa tukea ja apua tietotekniikan käyttöön saat puhelimitse soittamalla tai lähettämällä tekstiviestin Marianne Lappalaiselle p. 050 360 5051 tai Sampo Taipaleelle p. 050 337 7440. Olemme tavoitettavissa arkipäivisin kello 9-12. marianne.lappalainen@joenseveri.fi tai sampotaipale@joenseveri.fi.

Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen digineuvonta: opastusta tietotekniikan käyttöön ja neuvontaa digipulmiin annetaan etänä puhelimitse tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 12-14 numerossa 050 543 0855 tai voit lähettää kysymyksiä sähköpostitse osoitteeseen digituki@pksotu.fi.

Katso listaus muista maakunnan etänä digitukea antavista toimijoista osoitteesta https://www.pohjois-karjala.fi/digitukea


KESKUSTELUAPUA ALKOHOLIONGELMAAN
AA:n Auttava puhelin (Joensuu), puh. 013 123 121, varmimmin 8-23 joka päivä. Keskusteluapua alkoholiongelmaan.


SIUN SOTE
Seniorineuvonta Ankkuri
palvelee arkisin kello 8–16 puhelimitse 013 330 2890 ja chatissa, joka löytyy ikäihmisten palveluiden sivulta: www.siunsote.fi/ikaihmisten-palvelut. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt neuvovat, ohjaavat ja auttavat niin ikäihmisiä kuin heidän läheisiäänkin tarvittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen saannissa ja käytössä.


POHJOIS-KARJALAN YHDISTYSTEN TUKEA JA TOIMINTAA ETÄNÄ
Vaikka kasvokkainen kohtaaminen ei ole mahdollista, niin poikkeusaikana lukuisat Pohjois-Karjalan yhdistykset ovat siirtäneet toimintansa verkkoon tai tarjoavat tukea laajennetusti puhelimitse. Tutustu tukea ja toimintaa etänä -sivustolla, mitä yhdistyksillä on tarjolla juuri sinulle!


VALTAKUNNALLISET AUTTAVAT PUHELIMET JA CHATIT

Tietoa koronaviruksesta puhelinneuvonta ja chat
Valtakunnallisesta Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonnasta 0295 535 535 ja chatista saa yleistä koronavirustietoa. Neuvonta palvelee arkipäivisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Palvelua saa ensisijaisesti suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi. Kysymyksiä voi lähettää myös tekstiviestitse numeroon 050 902 0163. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.


MIELI kriisipuhelin
MIELI kriisipuhelin 09 2525 011 päivystää tällä hetkellä 24/7. Puhelu maksaa operaattorin perimän hinnan verran. Lisätietoa

  • Ruotsinkielinen linja, Kristelefon, puh. 09 2525 0112 ma, ke klo 16-20 sekä ti, to, pe klo 9-13,
  • arabiankielinen linja puh. 09 2525 0113 ma, ti klo 11-15, ke klo 13-16 ja 17-21 sekä to klo 10-15.
  • Englanniksi voi soittaa sekä ruotsin- että arabiankieliselle linjalle.

Nuorille suunnattu Sekasin-chat päivystää verkkokriisikeskus Tukinetissä arkisin klo 9-24 ja viikonloppuisin klo 15-24. Aikuisille tarkoitettu Solmussa-chat päivystää maanantaina ja keskiviikkona kello 15-19 sekä tiistaisin ja torstaisin klo 15-17


Suomen Punaisen Ristin Auttava puhelin
Punaisen Ristin puhelimessa voi keskustella koronavirusepidemian aiheuttamista huolista ja murheista. Soittajille vastaavat koulutetut henkisen tuen vapaaehtoiset ma-pe klo 9-21 numerossa 0800 100 200.


Suomen evankelisluterilainen kirkon keskusteluapu
Kirkon keskusteluapu on sinua varten, joka kaipaat kuuntelijaa. Päivystäjät ovat kirkon vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia ja työntekijöitä. Keskusteluavun palvelut ovat käytettävissä suomeksi ja ruotsiksi. Päivystämme joka ilta klo 18-24. Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksesi mukaisen hinnan. Palveleva puhelin 0400 22 11 80 ja palveleva chat  ma-pe klo 12-20.


MLL:n valtakunnalliset ja maksuttomat puhelin ja chat päivystykset
Soita, kirjoita tai chattaa vanhemmuuteen, lapseen tai nuoreen liittyvissä asioissa MLL:n maksuttomiin palveluihin. Voit myös varata etukäteen aikoja keskusteluun chatissa ammattilaisen kanssa.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin, chat ja kirjepalvelu ovat auki joka päivä
Vanhempainpuhelin, chat ja kirjepalvelu 

Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277. Puheluusi vastataan:
maanantaisin klo 10–13 ja 17–20
tiistaisin klo 10–13 ja 17–20
keskiviikkoisin klo 10–13
torstaisin klo 14–20

Chat palvelee osoitteessa www.mll.fi (pop up -ikkuna chatin aukioloaikoina).Chat päivystää:
maanantaisin klo 10–13
tiistaisin klo 10–13
torstaisin klo 17-20
perjantaisin klo 10-13
Verkkosivut

MUUT VALTAKUNNALLISET AUTTAVAT PUHELIMET JA CHATIT
Kooste valtakunnallisista auttavista puhelimista, chateista sekä vertaistukea ja tietoa tarjoavista verkkosivuista eri elämäntilanteisiin.


Tietoa valtakunnallisten liittojen tarjoamasta tuesta SOSTEn Koronavirus ja järjestöjen tarjoama tuki ja apu -sivustolla


SIUN SOTEN KORONA-INFOA

Ajankohtaista koronaviruksesta ja toimintaohjeet Siun soten alueella


Korona-apu-sivuun liittyvät yhteydenotot:

viestintäkoordinaattori
Marleena Laakso
marleena.laakso(a)pksotu.fi
p. 050 430 8535

kehittämispäällikkö
Anne Pyykkönen
anne.pyykkonen(a)pksotu.fi
p. 045 117 9340


Esimerkkiohjeistus avunvälityksen tueksi – Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen ja Soroppi ry:n pika-avunvälitysohjeistus Korona-tilanteessa.


 

 


Muokattu viimeksi: 30.04.2020