Some ja Nuoret 2022 – katsaus nuorten sosiaalisen median käytöstä


Some ja nuoret -katsaus on koko Suomen kattava verkkokysely suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä.

Kyselyn vastaajina olivat 13-29 vuotiaat Suomessa asuvat nuoret. Vuonna 2022 kyselyyn vastasi 2653 nuorta.

Kyselyn 19,2-vuotias keskivertonuori käyttää Internetiä 35-42 tuntia viikossa, joista sosiaalisen median palveluita noin 15 – 20 tuntia viikossa.

Kyselyn mukaan suomalaisnuorten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat WhatsApp, YouTube, Instagram, Spotify, Snapchat, TikTok, Facebook, Discord, Pinterest, Jodel ja Steam. Kyselyyn vastanneista peräti 93 % käyttää WhatsAppia, YouTubea 88 % ja Instagramia 82 %.

Facebookin käyttö jatkaa hiipumista koko kyselyn kohderyhmässä. Suurimman nousun vuoden 2019 kyselystä on tehnyt TikTok.

Lue lisää Somejanuoret2022- verkkosivuilta

Tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluit ja Ebrand Group Oy.

 

 

Asiasanat

tietotekniikka, digi, sosiaalinen media, nuoret, nuoruus,